Červnové Zastupitelstvo hlavního města Prahy

2. 7. 2025

semelova.jpg

 

Diskutovaných témat na předprázdninovém zastupitelstvu bylo dost, ale ta nejdůležitější pro obyvatele a návštěvníky hlavního města zaznívala především před hlasováním o programu. V naprosté většině se však pro jejich zařazení nenašlo dost hlasů.

 

Zanedbané stanice metra a jejich okolí

Vzhled mnohých z nich je ostudou města. Jmenovány byly například stanice na Praze 8 – Kobylisy, Florenc, Palmovka, Ládví, Invalidovna, Křižíkova, ale také na Praze 4 a v dalších částech města je situace žalostná. Starostové denně dostávají podněty od občanů týkající se nepořádku a bezpečnosti těchto míst. Na Praze 4 dokonce vznikla petice, kterou dostali zastupitelé na stůl. Revitalizace stanic není samozřejmě levná záležitost, ale pokud se bude dál odkládat, bude se čím dál víc prodražovat. Přitom peníze jsou, jen jdou jinam. Na podivné nákupy, předražené zakázky, amatérská rozhodování. A také, jak víme z veřejných zdrojů, se ztrácejí v korupčních kapsách. Ostatně mizerné hospodaření s majetkem města jsme za klub KSČM kritizovali a žádali nápravu už před lety.

 

Koordinátor dopravních uzavírek

Obehraná písnička, jejíž naléhavost vnímají cestující a řidiči, ale hluchá je k tomu pražská koalice. Náměstkovi pro dopravu Zdeňku Hřibovi (piráti) přímo naskakuje kopřivka, jakmile slyší z úst opozice požadavek na koordinaci dopravních staveb. Copak nevidí, co se v ulicích metropole děje? Například kompletní přestavba na magistrále spojená s metrem, které nefunguje, s tramvajemi…tady nastává úplný chaos. Práce mají trvat skoro dva roky, pokud se, jak je u nás zvykem, o nějaký ten rok neprodlouží, a to na magistrále, která je jednou z nejvytěžovanějších v republice. Podle zastupitelů tudy projede kolem 100 tisíc aut denně. Situaci komplikují další nekoordinované uzavírky, kdy není možnost objezdu, tvoří se dlouhé kolony, zhoršuje se životní prostředí. Doprava v Praze, to je prostě katastrofa. Hlavně, že to piráti chtějí, jak tvrdí ve volební kampani, všechno nakopnout.

 

Revitalizace pražských náplavek

Pražské náplavky o délce 4 km, to není jen chodník u řeky Vltavy. Jsou živoucím místem, veřejným prostorem, kde se denně pohybují tisíce Pražanů a zahraničních návštěvníků. Mohly by se stát jedním z nejkrásnějších míst v Praze, určených k příjemným procházkám, odpočinku s nádherným výhledem na řeky a historická místa a památky i sportovním aktivitám. Proto vznikl projekt, jehož cílem bylo vytvořit jejich moderní vzhled s potřebnými službami. Projekt získal uznání doma i ve světě. Jak tomu ovšem v našem hlavním městě bývá, realizace se notně prodražila. Rekonstrukce, která začala v roce 2018, zahrnující mimo jiné úpravy kobek v nábřežní zdi, v nichž jsou nyní kavárny a kulturní prostory, se cena z původně plánovaných 309,2 milionu zvýšila na 470, 3 miliony korun. Radní proto rozhodli, že město zbylé práce podle zpracovaného projektu neuskuteční. Opoziční zastupitelé naopak apelují na dokončení podle původního projektu. Z úprav zbývá dokončit rekonstrukci jedné z kobek na veřejné toalety, umístění laviček a dalšího mobiliáře. Dnešní pohled na pražské náplavky, který se naskýtá nejen Pražanům, ale i prováděným turistům, to je rozestavěný nedokončený prostor a kupy dlažebních kostek bez údržby. Je to vizitkou vedení města.

 

Nevyslyšená snaha o záchranu sportovního areálu Meteor Praha

Jedná se o sportovní areál na Praze 8, kde působí tradiční sportovní klub Meteor, který je třetím nejstarším klubem v ČR. Část pozemků sportovního areálu však patří Kauflandu, který v tuto chvíli pozemky tržně prodává. Aby byl sportovní klub na Praze 8 zachován a mohl dál fungovat, bylo by třeba pozemky vykoupit. Na to ale městská část nemá peníze. Proto se obrátila na pražský magistrát o pomoc. Sportovní klub Meteor čítá 400 dětí a mládeže a ve sportovním světě je znám jako jeden z nejlepších klubů v Praze. Myslíte, že pražská koalice prosbu o pomoc vyslyšela? Ani náhodou.

 

Pokračování slev na jízdném pro Pražany v hmotné nouzi? Nepřijato.

Od 1. října dochází k úpravě dávkového systému a k zavedení tzv. superdávky. V rámci této změny Pražané pobírající tzv. dávku okamžité pomoci v hmotné nouzi, měli nárok na slevu na jízdném ve výši 70 procent. Nově budou mít smůlu. Dávka zmizí. Předložen byl proto návrh na řešení: Rada měla prověřit možnost pokračování této slevy, přičemž by byla vázaná na komponentu „živobytí“, jež nejvíce odpovídá předchozí dávce pomoci v hmotné nouzi. Na vysvětlenou: Jde o významnou pomoc lidem, kteří se dostali do těžké životní situace. Kteří nemají možnost, jak se dostat do práce, jak hledat práci, jak mít možnost se v sociálním systému dostat ze dna. Tato pomoc však byla odmítnuta. Koalici nezajímají lidé, kterým už nezbývají prostředky na placení MHD a pokud budou chyceni revizory, propadnou se do systému pokut, exekucí a výrazného zhoršení životní situace. V souvislosti s tím připomínám i návrh komunistů, aby městská hromadná doprava byla zdarma, stejně jako je tomu v některých městech u nás i v zahraničí.

 

Speciální školy – nejsou místa

Na zastupitelstvo se tentokrát dostavili rodiče dětí s mentálním postižením, které by měli nastoupit do 1. třídy, ale mají problém. Běžná základní škola je pro ně absolutně nevhodná a míst ve speciálních školách se nedostává. A to i přesto, že na rozdíl od jiných měst, v Praze po vyhlášení zpackané „inkluze“ k rušení speciálních škol nedošlo. I tak letos 38 dětí nemá, kam nastoupit. Přitom děti mají nárok na vzdělávání a rodiče mají povinnost své děti do školy posílat. Rodiny netuší, co bude v září, kam a jestli vůbec někam bude jejich dítě k základnímu vzdělávání přijato, nebo budou muset rodiče odejít z práce (vypadne jim plat) a své děti nechat v domácím vzdělávání. Ukázka toho, jak funguje tento kapitalistický režim, a nejenom v oblasti vzdělávání.

 

Autor: 
Marta Semelová, předsedkyně KV KSČM Praha
Zdroj: 
KSČM